... het inzetten op talenten
Elk kind heeft talent. Elk kind is ergens op de een of andere manier goed in. De een is goed in rekenen, de ander in taal en weer een ander kan misschien goed tekenen of zingen.
In 1983 introduceerde Howard Gardner, psycholoog aan de Harvard University, de theorie van de meervoudige intelligentie. Hij meent dat je op verschillende manieren ‘knap’ of ‘slim’ kunt zijn en dat iedereen over een persoonlijk talentenpakket beschikt.
Onze school wil alle kinderen de kans geven om hun talenten te tonen en optimaal te ontwikkelen. Dit doen we door de verschillende talenten gelijkwaardig aan bod te laten komen.
Leerlingen ontdekken waar ze goed in zijn. Ze krijgen zicht op hun talenten. Iedereen heeft talenten en kan wel in iets uitblinken. Deze succeservaringen zorgen ervoor dat leerlingen met meer plezier naar school gaan.
We onderscheiden acht verschillende talenten: samenknap, zelfknap, taalknap, rekenknap, natuurknap, beeldknap, muziekknap en beweegknap.
... de visie op rekenen.
De aanpak van het ijsbergrekenen sluit nauw aan bij de basisprincipes van de rekendidactiek: van concreet, over schematisch (of picturaal) naar het abstracte formele ‘rekenen’ met getallen. Het levend rekenen binnen de Freinetvisie sluit hierbij naadloos aan. Het rekenen kan met een ijsberg worden vergeleken. Sommen zijn slechts het topje van de ijsberg. Net als bij een echte ijsberg, bevindt het belangrijkste deel zich onder de oppervlakte. Het topje komt boven door het drijfvermogen van wat onder water zit. Kale sommen kun je dus alleen begrijpen en oplossen als je kennis en veel vaardigheden hebt opgedaan. Vaak ligt de sleutel van rekenproblemen bij het inzetten op wiskundig inzicht en het begrip van deze onderliggende processen.
... opening nieuw gebouw
Met veel trots en verlangen kijken wij uit naar de intrek in ons nieuw schoolgebouw. De start voorzien we in het najaar van 2024. Het GO! investeerde meer dan 6 miljoen euro. Wij kregen veel ruimte om bij de bouwplannen en inrichting van ons nieuw gebouw de vertaalslag te maken naar onze freinetpedagogie en schooleigen visie. De school en scholengroep Stroom investeren bij de opening ook in nieuwe meubels, clevertouch lesborden, laptops in de derde graad en tablets binnen de kleuter- en lagere schoolwerking. Een fijne leef- en leerplek dus voor klein en groot! Benieuwd naar hoe het er ongeveer uit zal zien? Bekijk hier even een sneak peek.
... het werken volgens ZRL-methode.
Zelfregulerende vaardigheden en een onderzoekende houding
Wij willen in onze school doeltreffende ondersteuning bieden aan de kinderen. Via de 21 zelfregulerende vaardigheden uit het model van Zimmerman onderzoeken we of we op een juiste manier aan de slag gaan. Zowel het schoolbeleid, de leerkrachten, als de kinderen nemen samen hun leerproces en -motivatie onder loep en onderzoeken hoe ze op gemotiveerde manier tot de gewenste resultaten kunnen komen.
... OKIDOO
Op onze school werken wij samen met het project OKIDOO.
Via spel, oefeningen en verhalen komen de kinderen tot rust en leren
ze beter voor zichzelf op te komen.
Fatima is de coach voor onze school en komt wekelijks gedurende enkele maanden in de lagere klassen de sessies verzorgen.